Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej OK, rozumiem

Krótki poradnik dla zleceniodawców i zleceniobiorców

Poszukujesz współpracownika? Chcesz wymienić się bannerami? Potrzebujesz pomocy przy tworzonym przez Ciebie projekcie? A może to Ty możesz zaoferować coś innym? Wyślij ogłoszenie właśnie tutaj.

Krótki poradnik dla zleceniodawców i zleceniobiorców

Post 21.07.2004, 21:18:47

Jako że poziom działu WebBazar drastycznie w ostatnim czasie spada, postanowiłem napisać kilka słów na temat 'jak dobrze zaprezentować swoją ofertę' i 'jak poprawnie odpowiadać na oferty'. Zdaję sobie sprawę, że większość z osób odwiedzających to forum to osoby młode, dla których ten dział powinien raczej być poligonem doświadczalnym, na którym mogą ćwiczyć przed rzuceniem się w bój o prawdziwe zlecenia czy stałą pracę. Mam nadzieję, że te parę zdań, które skleciłem, przydadzą się komuś do czegoś. ;)

W ramach wstępu - jeśli szukasz sponsora to zajrzyj najpierw tutaj.

Dla zleceniodawców (oferentów)
Jeśli zdecydowałeś się tutaj właśnie znaleźć osobę, która wykona dla Ciebie jakąś usługę, to przede wszystkim powinieneś postarać się o to, aby jak najwięcej osób zauważyło i przeczytało Twoją ofertę. Przede wszystkim temat - musi przyciągać uwagę osób, do których adresowana jest oferta i jasno określać, czego ona dotyczy.
Źle
[Pomocy] Kto mi pomoze?
[Wspolpraca] Poszukuje wspolpracownikow
Dobrze
[Praca] Zlece wykonanie prostego CMSa
[Wspolpraca] Poszukuje redaktorow do serwisu o Bulbulatorach

Jak nietrudno się domyślić, tagi na początku tematu nie są po to, żeby utrudniać życie zleceniodawcom, ale po to, aby ułatwić użytkownikom przeglądanie stale rosnącej liczby ofert na WebBazarze. Zadbaj więc o umieszczenie w temacie wątku taga jak najlepiej odpowiadającego Twojej ofercie.
Pamiętaj, że 'oszukiwanie' użytkowników nie wyjdzie Ci na dobre. Jeśli umieścisz w temacie tag [Praca], a oferta będzie dotyczyła np. wykonania czegoś w zamian za reklamę, to zniechęcisz tym potencjalnych wykonawców i nikt nie potraktuje Ciebie i Twojej oferty poważnie. Praca to wykonanie czegoś za pieniądze, a nie na zasadzie barteru czy 'za dozgonną wdzięczność'.

Opisuj możliwie najdokładniej to, czego oczekujesz od wykonawcy Twojego zlecenia. Pamiętaj, że osoby naprawdę dobre są z reguły zajęte i nie mają czasu na dopytywanie Ciebie o szczegóły via GG/PW/e-mail. Lepiej więc zamieść możliwie najwięcej informacji w treści posta z ofertą.

Możesz również zamieścić informację o Twoich możliwościach finansowych. Nie jest to jednak konieczne - w końcu to wykonawca ma określić koszt swojej pracy, aczkolwiek jeśli nie dysponujesz zbyt dużą kwotą, to wypadałoby o tym napisać aby nie zawracać głowy ludziom, którzy za taką kwotę nie wstają z łóżka. ;)
Pamiętaj jednak, że tak samo jak Ty cenisz swoje pieniądze, tak samo wykonawcy cenią swój czas. Jeśli więc na rozbudowanego CMSa chcesz przeznaczyć 100 zł, a na dobry układ graficzny serwisu z nawigacją we Flash'u 50 zł, to lepiej poczekaj, aż będzie Cię stać na zlecanie osobom trzecim tego typu prac. Nie ma nic za darmo - aby zarabiać (w obojętnie jaki sposób) na serwisie internetowym należy najpierw trochę w niego zainwestować. Ta zasada dotyczy zresztą każdego 'biznesu', a biznes internetowy nie jest od niej zadnym wyjątkiem.

Zwracaj należytą uwagę na potencjalnych wykonawców, aby uniknąć późniejszych rozczarowań. Nie patrz jedynie na cenę - oceń również jakość dotychczas wykonanych projektów i ewentualne opinie innych zleceniodawców. Jeśli ktoś za pracę, która zajmie mu dwa tygodnie, chce wziąć 100 zł, to oznacza to, że albo nie potrafi wycenić swojej pracy, albo po prostu nie wie, w co się pakuje. Często takie osoby rezygnują po krótkim czasie z wykonania zlecenia. Uważaj również na plagiatorów - Ty możesz nie zdawać sobie sprawy, że zamówiona przez Ciebie strona jest najprościej mówiąc ukradziona, ale takie informacje w internecie rozprzestrzeniają się bardzo szybko. I to nie wykonawca, ale Ty zostaniesz o tą kradzież oskarżony.

Jeśli nie oferujesz wielkich pieniędzy - staraj się w inny sposób przyciągnąć zleceniobiorców lub współpracowników. Nie pisz wyssanych z palca historyjek o 'czekających z otwartymi rękami i portfelami sponsorach', 'serwisie, który niedługo będzie największy w Polsce' czy 'dochodowym (już wkrótce) projekcie'. Takie teksty nie tylko nie zachęcą do współpracy z Tobą nikogo poważnego, ale narażą Cię na ironiczne komentarze. Oferuj tylko to, co naprawdę możesz zaoferować. Jeśli okaże się to za mało - daj sobie spokój i poczekaj, aż będzie Cię stać na 'zatrudnianie' kogokolwiek.

Nie marnuj czasu na rzeczy wtórne. Nie próbuj tworzyć kolejnych serwisów o piłce nożnej, komórkach, SMSach, opisach GG, GTA, zakładach bukmacherskich i innych tego typu rzeczach, skrajnie wyeksploatowanych juz w internecie. Dlaczego? Po pierwsze dlatego, że i tak nie masz szans przebić najlepszych, największych i najpopularniejszych serwisów poruszających daną tematykę. Po drugie dlatego, że nikt nie chce inwestować swojego czasu i umiejętności w coś, co nie ma szans na powodzenie - więc Ty również nie pownieneś.

Pisz poprawną polszczyzną, unikaj błędów ortograficznych i interpunkcyjnych. Nie ma nic gorszego, niż niechlujnie napisana oferta - zniechęca ona poważnych wykonawców do nawiązywania jakiejkolwiek współpracy z autorem takiego anonsu.

-- EDIT 22.07.2004 --
(temat konkursów podsunięty/przypomniany przez użytkownika other.side)

Nie nadużywaj określenia 'konkurs' - w większości przypadków zaczerpniętych z forum WebBazar, konkursy niczym nie różnią się od zleceń typu [Praca]. Jeśli nie musisz, lepiej użyj tego drugiego określenia dla swojej oferty.
Konkurs (mam tu na myśli konkursy organizowane w internecie) z założenia jest wydarzeniem, które ma przyciągnąć użytkowników do serwisu. Zlecenie w rodzaju '[Konkurs] Layout dla strony o GTA' nie jest tak naprawdę konkursem i z powodzeniem może być określone jako '[Praca] Layout dla strony o GTA'. W konkursie zawsze wybiera się zwycięzcę (lub kilku) - nie możesz więc napisać, że 'zastrzegam sobie prawo do niewybrania żadnej ze zgłoszonych prac'. Takie zastrzeżenie możesz umieścić jednak w każdem innym rodzaju oferty ([Praca], [Wymiana] itp.).
Organizowanie konkursu może być użyteczne jedynie dla firm, ponieważ taka forma zlecenia zwalnia je z konieczności podpisania z wykonawcą umowy (zapłata za wykonanie zlecenia przyjmuje formę nagrody konkursowej). Pamiętać należy jednak, że taki konkurs musi mieć ściśle określony regulamin i jury (nawet jednoosobowe). Poza tym w przypadku konkursu konieczne jest ogłoszenie jego zwycięzcy.
Podsumowując - jeśli chcesz zlecić komuś wykonanie jakiejś pracy, nie rób tego w formie konkursu (a raczej 'pseudo-konkursu'). Niezależnie od nazwy, i tak to Ty wybierzesz osobę, której propozycja najbardziej przypadnie Ci do gustu.

Dla zleceniobiorców/wykonawców/współpracowników
Jeśli szukasz czegoś dla siebie na WebBazarze, to pamiętaj o jednej ważnej rzeczy - nie podejmuj się niczego, czego nie będziesz w stanie później zrobić. Nie potrafisz tworzyć grafiki - nie zabieraj się za projektowanie layout'ów; nie potrafisz programować - nie pisz skryptów PHP; nie umiesz pisać - nie zgłaszaj swojej kandydatury na redaktora, newsman'a czy autora artykułów. Oceń obiektywnie własne umiejętności w danej dziedzinie i na tej podstawie zgłaszaj swoją chęć wykonania danego zlecenia czy współpracy. Jeśli ktoś się na Tobie zawiedzie, to z pewnością podzieli się w swoim czasie tą informacją z resztą osób na tym (i być może nie tylko tym) forum.

Przeczytaj uważnie interesującą Cię ofertę. Jeśli autor prosi o kontakt via PW/GG/e-mail - zrób to w ten właśnie sposób, a nie pisz posta. Nie zadawaj pytań, na które odpowiedź znajduje się w treści opisującej zlecenie czy warunki współpracy - to naprawdę nie świadczy dobrze ani o Twojej inteligencji, ani o bystrości, a już na pewno nie wywrze pozytywnego wrażenia na zleceniodawcy.

Pamiętaj, że to Ty (jako potencjalny wykonawca) musisz się starać o to, aby zleceniodawca wybrał właśnie Ciebie. Na pewno do takich starań nie można zaliczyć napisania posta typu 'Jestem chetny, odezwij sie na GG: 000000)'. To Ty masz sie skontaktować z oferentem w podany przez niego w treści oferty sposób, a nie on z Tobą. Szanuj jego czas - on dostanie z pewnością sporo odpowiedzi na swój anons i nie będzie miał czasu ani ochoty ścigać właśnie Ciebie via GG. Poza tym - jeśli będziesz starać się o 'prawdziwą', stałą pracę, to też wyślesz do potencjalnego pracodawcy e-mail o treści 'zadzwoń do mnie, tel. 000000' zamiast CV i listu motywacyjnego?...

Szanuj swój czas. Jeśli wiesz, że wykonanie danej pracy zajmie Ci dwa tygodnie, to nie pisz, że wykonasz ją za 100 zł. Jeśli natomiast nie wiesz, czy w ogóle podołasz zleceniu - nie pisz nic; czasami lepiej sobie odpuścić niż okazać się osobą niesłowną czy po prostu o niedostatecznych umiejętnościach. Jeśli widzisz, że ktoś przed Tobą zaoferował i tak już niską kwotę za wykonanie danej pracy - nie licytuj się z nim. Pamiętaj, że w czasie, który poświęciłbyś na wykonanie danego zlecenia, możesz robić coś innego, co przyniesie Ci większy zysk. Możesz również ten czas poświęcić na doskonalenie swoich umiejętności czy poszerzanie wiedzy, co na pewno w którymś momencie da Ci wymierne korzyści.

Nie komentuj odpowiedzi innych osób na daną ofertę. To nie jest 'wyścig szczurów' i wszelkie próby oczernienia 'konkurencji' na pewno nie wyjdą Ci na dobre.
Ogólnie rzecz biorąc staraj się przesyłać swoją odpowiedź na anons bezpośrednio do zleceniodawcy (via e-mail czy PW). Pamiętaj, że zgodnie ze starą, dobrą zasadą 'dżentelmeni nie rozmawiają o pieniądzach' (szczególnie publicznie), więc zamieszczenie oferty wykonania jakiejś pracy na forum można uznać za lekki nietakt (chyba, że zleceniodawca oczekuje właśnie takiej formy składania ofert).

Nie zasypuj zleceniodawcy niepotrzebną korespondencją. Nie zadawaj pytań typu 'i jak się podoba?', 'może coś zmienić albo poprawić?', 'kiedy dostanę odpowiedź?'. Wyślij swoją odpowiedź raz i tylko raz - jeśli Twoja oferta się spodoba, to na pewno oferent się odezwne. Zleceniodawca zwykle wie, czego chce, i jeżeli Twoja oferta w dużej mierze odpowiada jego oczekiwaniom, to sam spyta Cię o możliwość dokonania zmian czy poprawek zgodnie z jego sugestiami. Jeśli zlecenie dotyczy prac graficznych, nie zasypuj zleceniodawcy coraz to nowymi projektami - zrób jeden, a porządny. Nie staraj się też za wszelką cenę być pierwszą osobą, która zgłasza swoją propozycję - nic Ci to nie da (zwykle jasno określony jest temin zgłaszania swoich prac), a nawet może zaszkodzić. Lepiej jest poczekać do samego końca i zobaczyć, co zaprezentuje konkurencja (o ile oferent zarządał publicznego prezentowała swoich propozycji).
Nie wypytuj zleceniodawcy o to, czyją ofertę wybrał, dlaczego nie Twoją, co w Twojej pracy było nie tak itp.. Zadając takie pytania nie robisz pozytywnego wrażenia na oferencie, który (być może) za jakiś czas zwróci się z jakąś prośbą bezpośrednio do Ciebie (np. jeśli wybrana przez niego osoba nie wywiąże się ze swoich zobowiązań).

Nie psuj rynku. Nie sprzedawaj całkiem przyzwoitych layout'ów za 50-100 zł, nie wykonuj dosyć rozbudowanych skryptów za 'stówę'. Teraz, kiedy uczysz się i jesteś na utrzymaniu rodziców, jest to dla Ciebie forma 'dorobienia' do kieszonkowego, ale za kilka lat być może będziesz chciał z tego typu pracy utrzymać siebie czy swoją rodzinę. A wtedy nadal za tydzień pracy będziesz mógł otrzymać najwyżej 100 zł. I będziesz się wściekać, że sam przywyczaiłeś zleceniodawców do takich cen...
Pamiętaj również, że w przypadku 'prawdziwych', poważnych zleceń, cena stanowi często jedno z głównych kryteriów, ale nie na zasadzie 'kto da mniej', a wręcz przeciwnie (oczywiście w dużym uproszczeniu i z lekką przesadą). Faktem jednak jest, że żadna poważna firma nie da do zrobienia swojego serwisu korporacyjnego panu X, który chce za niego 500 zł...

Jeśli sam (jako wykonawca) chcesz zareklamować swoje usługi, możesz zamieścić ofertę typu [Wykonam]. Nie zamieszczaj jej jednak w momencie, kiedy nie jesteś wystarczająco pewien swoich umiejętności w danej dziedzinie. Przykładowo - nie pisz, że wykonasz skrypty PHP, skoro kilka razy dziennie zadajesz banalne pytania na forum 'PHP i bazy danych'; nie oferuj projektowania serwisów internetowych, skoro Twoje prace zbierają oceny 1-2 na forum 'Opinie, uwagi, oceny'. To, że chciałbyś coś w tym kierunku robić nie znaczy, że potrafisz to robić. Oceń obiektywnie własne umiejętności, spójrz na nie krytycznym okiem i zastanów się dobrze nad tym, czy rzeczywiście jesteś dobry w tym, co chcesz oferować innym. Nie każdy potrafi nauczyć się tworzenia grafiki czy programowania - podobnie, jak nie każdy może zostać np. muzykiem.
Zanim zamieścisz na forum taką ofertę zerknij również na moje wskazówki dla zleceniodawców (mogą się przydać).

Jeśli ktoś ma coś konstruktywnego do dodania lub jakieś uwagi co do powyższego tekstu - proszę o kontakt via PW.
Avatar użytkownikatoszcze
Bartosz Romanowski

SuperGod
SuperGod

Posty: 8830
Dołączył(a): 14.10.2003
Lokalizacja: Mysłowice

Powrót do WebBazar


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

Subskrypcja

Mamy 48573 zarejestrowanych użytkowników.
Najnowszy użytkownik: SadenessCrying


Nasi użytkownicy napisali:

  • 931709 wiadomości
  • w 244954 tematach

Najnowsze wpisy na blogu

Najnowsze artykuły

Najaktywniejsi (ostatnie 30 dni)